Discussion about this post

User's avatar
Ronald de Caluwé's avatar

Van Ina kreeg ik een interessante invalshoek toegestuurd!

"Ik denk idd ook dat PVT heel gevaarlijk is – voor de pillenindustrie wel te verstaan. Want als je jezelf ineens kunt begrijpen en je gedrag daardoor kunt veranderen, zonder tussenkomst van een pilletje – dan is dat toch een verliespost op voorhand voor ze? Scheelt hen miljoenen (als geen miljarden) aan omzet. 😉."

Rebecca's avatar

Dank je Ronald voor dit stuk. Ik merk dat ik er zelf mee worstel, niet met de theorie, maar met wat ermee gebeurt als het een hype wordt. Ik zie mensen die expliciet om PVT vragen alsof het een oplossing is. Dat herken ik van mindfulness: ook daar begon het als een uitnodiging om anders te zijn met je ervaring, en eindigde het als productiviteitstool. Het zenuwstelsel als project.

Dat is wat ik instrumentalisatie zou noemen: een theorie die gaat over 'bewonen' wordt omgebouwd tot iets om te optimaliseren. Modernistisch, maakbaar. En dan verliest ze in mijn ogen precies wat haar kracht was.

Ik integreer PVT al een aantal jaren in mijn therapie en trainingen, naast Gendlin's focusing en werk met HRV, niet als systeem, maar als een soort kaart. Ik werk onder andere met mensen die PAIS hebben. Bij hen is het zenuwstelsel niet de context van het probleem, het is het probleem zelf. Veiligheid voelen is voor hen geen vanzelfsprekendheid maar een dagelijkse opgave.

Wat ik zie als mensen leren herkennen waar ze zijn, zonder het oordeel erover, is dat er letterlijk ruimte ontstaat. Niet genezing. Niet direct herstel. Maar wel ruimte tussen de toestand en het verhaal dat ze erover vertellen. PVT maakt dat zichtbaar: niet rust als doel, maar als capaciteit om mee te bewegen met wat er is. Stromen, niet presteren.

Dat is wat PVT mij als werkend therapeut geeft: niet een belofte, maar een taal voor wat het lichaam al weet. Geen idee of dat aansluit bij hoe jij dat ziet of inzet. Maar ik leer er graag meer over. Wat ik al aangaf, ik worstel er nu een beetje mee. Kan ook niet alle kritiek goed plaatsen merk ik.

9 more comments...

No posts

Ready for more?